برای مشاهده دوره های آموزشی سایت آکادمی علوم مکانی کلیک کنید.
0

سامانه اطلاعات جغرافیایی چیست؟

 

معرفی سامانه اطلاعات جغرافیایی در رشته های مختلف:

 

  • سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) :

 

 

یک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سیستم رایانه ای برای دریافت، ذخیره سازی، بررسی و نمایش داده های مرتبط با داده های روی سطح زمین است. GIS می تواند انواع متفاوتی از داده را روی یک نقشه نمایش دهد. این ویژگی کارشناسان را قادر می سازد تا الگوها و روابط را آسان تر دیده، تجزیه و تحلیل کرده و درک کنند.

GIS به عنوان تکنولوژی بر اساس علم اطلاعات جغرافیایی است و توسط قاعده های جغرافیایی، نقشه برداری، مهندسی، فضا، علم رایانه، نقشه کشی، آمار و دیگر رشته ها حمایت می شود.

 نرم افزار، سخت افزار، داده و کاربر 4 رکن اصلی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی است. در بین این چهار رکن، داده دارای دوره ی کاربرد طولانی بوده و لذا از بیشترین اهمیت برخوردار است. کیفیت داده نکته ای بسیار مهم در تهیه ی پایگاه داده ی GIS می باشد.

 بخش سخت افزاری یک GIS علاوه بر رایانه، صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس شامل سخت افزار های کسب (اسکنر، GPS و ابزارهای فتوگرامتری و…) و همچنین خروجی داده( چاپگرو..) می باشد. منظور از نرم افزار برنامه هایی هستند که در یک مجموعه ی پردازش الکترونیکی داده، به منظور راه اندازی مجموعه و پردازش داده گرد آورده می شوند.

 

…………………………………………………………..

GIS می تواند از هر نوع اطلاعات دارای مکان استفاده کند. مکان می تواند به اشکال گوناگون بیان شود، مانند عرض و طول جغرافیایی، آدرس یا کدپستی. انواع گوناگونی از اطلاعات توسط GIS قابل مقایسه و تفکیک هستند. این سیستم می تواند داده هایی پیرامون مردم، مانند جمعیت، فقر و یا سطح تحصیلات را در برگیرد. همچنین می تواند اطلاعاتی پیرامون زمین مانند مکان رودخانه ها، انواع پوشش های گیاهی، و انواع خاک را شامل شود. همچنین می تواند شامل اطلاعاتی مانند موقعیت بیمارستان ها، زمین های کشاورزی و مدارس یا زهکش های فاضلاب شهری، جاده ها و خطوط انتقال نیرو باشد.

 

 

  • تاریخچه سامانه اطلاعات جغرافیایی:

 

نخستین کاربرد ثبت شده از اصطلاح سیستم اطلاعات جغرافیایی توسط Roger Tomlinson در سال ۱۹۶۸ در مقاله اش تحت عنوان ” A Geographic Information System for Regional Planning ” می باشد. تاملینسون همچنین به عنوان پدر GIS ” شناخته می شود.

ARCGIS یکی از تولید های شرکت ESRI است، که در ردلند کالیفر نیا حضور بسیار گسترده جهانی دارد. ESRI نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی را از اوایل دهه 1980 بازار یابی کرده و توسعه داده است و ARCGIS pro آخرین و توسعه یافته ترین بسته نرم افزاری GIS این شرکت است.

 

……………………………………………………….

 

  • کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی:

سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد نیاز همگی ما است، زیرا جمعیت و تکنولوژی بشر به سطوحی رسیده است که بسیاری از منابع از جمله هوا و زمین به طور اساسی فعالیت های بشر را محدود ساخته است. غذایی که می خوریم، لباسی که می پوشیم، انرژی و … همچنین افزایش جمعیت و مدیریت ضعیف سبب کاهش منابع شده است. سیستم اطلاعات جغرافیایی به ما کمک میکند تا زندگی بشر را همراه با حفاظت محیط زیست بهبود دهیم.

اکثر مجموعه‌ابزارهای موجود نیز در این محیط دامنه اجرایی وسیع‌‌تری دارند و می‌توان پس از انجام آنالیزهای موردنیاز، خروجی را به اشکال مختلف و در قسمت Layout View به شکل یک نقشه نهایی ارائه نمود. اکثر کاربران نیز این بخش از نرم‌افزار را بخش اصلی دانسته و منظورشان از محیط ArcGIS، همان محیط ArcMap است.
نرم افزار ARCGIS برای تهیه، بررسی، آنالیز و در کل مدیریت نقشه ها و اطلاعات جغرافیایی در قالب پایگاه داده می باشد. سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی کاربردهای فراوانی دارند. علوم شهری، نقشه‌برداری، صنعت برق و علوم زمین از برجسته‌ترین زمینه‌های کاربردی GIS هستند. سازمان‌های شهرداری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هم از این سامانه استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار بالغ بر ۷۰ فرمت داده‌ای ازجمله داده‌های آماری، نقشه‌های CAD، تصاویر ماهواره‌ای و سرویس‌های مکانی را پوشش می‌دهد. محیط گرافیکی این نرم‌افزار کاربرپسند و کار با آن بسیار ساده است.

 

 


دانلود کتاب های مرتبط با GIS

 

 

 

 


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *